NLEN

Website over mijn hobby's

Het sprookjesverhaal van Netflix

Voor het eerst heeft Netflix op de beurs Disney, jarenlang autoritair koploper, voorbij gespurt als waardevolste mediabedrijf. Het aandeel van de streamingdienst steeg dit jaar al met 80 procent. Bijna honderd jaar is het instituut genaamd The Walt Disney Company. Producent van films, series en muziek, beheerder van themaparken, ontwikkelaar van radio, tv en sinds eind vorig jaar deels eigenaar van 21st Century Fox – een megadeal van zo'n 45 miljard euro. Dan heb je kosten noch moeite gespaard om de grootste te blijven dus, maar driewerf helaas. Het sprookjesverhaal van Netflix overtreft alles en iedereen. 

De streamingdienst wipte donderdag op Wall Street even over oude rot Disney. Eerder deze week beende het ook Comcast, eigenaar van NBC en Universal Pictures, bij. Met een beurswaarde van bijna 132 miljard euro is Netflix momenteel het waardevolste mediabedrijf, voor de ruim 130 miljard euro van Disney. Het aandeel is met 33.000 procent gestegen sinds het in 2002 naar de beurs ging. Alleen dit jaar ging het er al 80 procent op vooruit. 

De reden voor die ferme stijging de voorbije maanden is het aantal abonnees. Netflix telt in 190 landen 125 miljoen getrouwen, nadat het vorig kwartaal met 7,4 miljoen leden was gestegen. Beleggers gaan er massaal voor overstag. “De beurswaarde bewijst dat de markt in de toekomst van het bedrijf gelooft”, zegt mediaprofessor Tom Evens (UGent). “Er heerst een sfeer waarin nieuwe digitale bedrijven, denk ook aan Uber en Airbnb, de wind in de zeilen hebben en hoge waarderingen halen. Disney wordt minder gehypet, omdat het al jaren bestaat, maar dat wil niet zeggen dat het daarom minder goed gaat. De omzet is nog altijd veel groter dan bij Netflix.”

Netflix begon eind vorige eeuw als dvd-postorderbedrijfje, volgens CEO Reed Hastings nadat hij veertig dollar (zo'n 35 euro) boete moest betalen omdat hij het uitgeleende exemplaar van ‘Apollo 13’ was kwijtgespeeld. Medeoprichter Marc Randolph houdt het erop dat Hastings “een Amazon van één ding” wilde starten. 

Hoe dan ook scheelde het weinig of Netflix werd in 2001 al begraven. Door een derde van het personeel te ontslaan, hielden ze het hoofd boven water en in 2007 begonnen ze films via streaming aan te bieden. Stap voor stap veroverde Netflix de wereld, 55 procent van alle klanten woont buiten de VS. In september 2014 vond het de weg naar ons land, intussen zou een Vlaming op vijf netflixen, vooral dertigers met kinderen.

Als een van de eersten zijn ze eigen content beginnen te maken, waardoor ze een nieuwe spelregel hebben geïntroduceerd”, zegt professor Evens. “Netflix was ook de eerste om kijkers te laten kiezen wanneer ze hun lievelingsserie willen zien. Via dvd-boxen kon je het al enigszins, maar bingewatchen is toch vooral zijn uitvinding.” 

Nochtans waren er daarover veel twijfels, want je bindt klanten toch pas door hen te verplichten om terug te keren? “Wij wisten beter”, zei Hastings daar eerder over. “Als mensen in een ruk alles willen bekijken, moeten ze die mogelijkheid krijgen.” En hij gooide het eerste seizoen van kaskraker House of Cards meteen helemaal online. De firma doet ook al het mogelijke om tijd te winnen door beelden zo vlug mogelijk te laten afspelen en door de comptabiliteit van Netflix op alle mogelijke toestellen voortdurend te verbeteren. Letterlijk iedere pixel wordt bovendien bestudeerd om een maximale beeldkwaliteit te bereiken.

Terug naar overzicht